Intreprinderea sociala si parabola calului mort

Jerr Boschee, un consultant pentru afaceri sociale, prezinta intr-o maniera plina de sensuri cum sta treaba cu marketingul strategic pentru întreprinderile sociale.

Aceste entitati sunt prinse exact in mijlocul dilemei fara-profit/cu profit, pentru ca ele trebuie sa gaseasca acel echilibru fin intre scopul social si realitatile dure ale pietei. Ceea ce face dificila decizia cu privire la ce produs sau ce serviciu sa dezvolte/mentina, pe ce piata si pentru ce segment de clienti.

Faimosul guru al managementului – Peter Drucker spune ”sa omoram” produsele si serviciile, care nu ocupa pozitia unu sau doi in piata; altfel nu dam suficienta atentie clientilor, pentru ca ne risipim timpul si resursele in prea multe directii. Acest sfat este cu mult in opozitie fata de mentalitatea traditionala a sectorului non-profit, care incearca sa deserveasca ”prea multi stapini deodata”.

Marketingul strategic ii invata pe managerii de intreprinderi sociale care dintre produse/servicii pot servi mai multe persoane, intr-o maniera mai buna. O organizatie non-profit traditionala va continua sa ofere produse si servicii cu un impact social semnificativ, chiar daca ea pierde bani. O companie for-profit nu va face acest lucru. Exclus.

Intreprinderea sociala trebuie sa analizeze foarte atent, simultan, atat impactul social, cat si viabilitatea economica a fiecarui produs sau serviciu, astfel incat sa se stie care dintre ele va fi dezvoltat, ”hranit”, ”cules” sau ”ucis”.

O veche zicere a indienilor spune asa: ”Daca calaresti un cal mort, cel mai bun pariu este sa il descaleci”. Din nefericire, in lumea non-profit este o rezistenta naturala si daunatoare de a ”abandona un cal mort” (un produs /serviciu care nu functioneaza si aduce pierderi). In schimb: se coboara standardele; se schimba ”calaretul”; se formeaza o comisie sa studieze calul mort; se merge la o alta organizatie pentru a vedea cum este calarit calul mort acolo; se strang mai multe fonduri pentru a creste performanta calului mort… Si lista poate continua.

O întreprindere sociala nu isi poate permite sa participe la cursa cu un astfel de cal! Întrebarea strategica pentru un produs/serviciu trebuie sa fie: ”Putem castiga?” si daca da, o alta intrebare subsecventa este: ”Merita cu adevarat? Cat ne costa?”

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *